Pokeriturnaukset ovat kasvattaneet suosiotaan viimeisten vuosien aikana. Suurimmat kasvuun vaikuttaneet tekijät ovat olleet televisioinnin lisääntyminen, nettipokerin kasvu ja nettikarsinnan kautta mukaan päässeen Chris Moneymakerin voitto vuoden 2003 WSOP $10,000 No-Limit Hold'em -turnauksessa.
Pokeriturnaukset vetoavat moniin ihmisiin sen takia, että kuka tahansa voi olla onnekas ja päästä mukaan kisaamaan elämää suuremmista rahasummista pientä alkuinvestointia vastaan.
Esimerkiksi vuoden 2004 WSOP $10,000 No-Limit Hold'em -turnauksen voittaja sai palkintona $5,000,000, joka oli 500-kertainen osallistumismaksuun verrattuna. Kun vielä muistetaan, että satelliittiturnausten kautta on mahdollisuus päästä mukaan tämän tason turnaukseen käytännössä ilmaiseksi, on mahdotonta olla innostumatta ajatuksesta.
Vaikka ykkössijan saavuttaminen pokeriturnauksessa nojaakin vahvasti onneen, niin kuten kaikissa pokeripeleissä, on taidolla ensisijainen rooli pitkän aikavälin menestyksessä. Ei ole sattumaa, että samojen pelaajien nimet vilisevät kerta toisensa jälkeen turnausten rahasijoilla.
Esimerkiksi WSOP $10,000 Main Eventin edesmennyt Stu Ungar voitti kolmesti. Johnny Chan voitti saman turnauksen kahdesti peräkkäin ja on sijoittanut kerran toiseksi. Doyle Brunson on voittanut turnauksen kahdesti ja ollut finaalipöydässä monta kertaa. TJ Cloutier on ollut kahdesti toinen ja ollut finaalipöydässä useaan otteeseen. Turnauksen voitto vaatii aina onnea, mutta rahasijalle toistuvasti pääseminen (ja silloin tällöin voittaminen) onnistuu vain taitavalta pelaajalta.
Mikä pokeriturnaus on?
Kaikki pelaajat osallistuvat turnaukseen samalla rahamäärällä, jota kutsutaan sisäänostoksi (buy-in). Tämän lisäksi järjestävä pokerihuone tai online casino veloittaa kaikilta pelaajilta turnauksen osallistumismaksun. Jos buy-in on $100, saattaa järjestäjä velottaa $10 osallistumismaksun. Tällöin pelaaja maksaa siis yhteensä osallistumisestaan $110. Jos mukaan ilmoittautuu 100 pelaajaa, muodostuu turnauksen kokonaispotiksi 100 x $100 = $10,000.
Voitonmaksun rakenne riippuu turnauksesta, mutta yleensä rahasijoille selviää noin 10% pelaajista. Tässä tapauksessa voitot voivat jakautua esimerkiksi niin, että voittaja saa 30% ja sitten seuraavista sijoista 20%, 13%, 7%, 6%, 5%, 4%, 3% ja 2%, jolloin 10 parasta saa turnauksesta rahapalkinnon.
Kaikki pelaajat saavat turnauksen alussa yhtä paljon pelimerkkejä. Turnauksen edetessä alkupanoksia (blindeja ja anteja) nostetaan tavallisesti 15-60 minuutin välein. Pelimerkkien määrä alussa, alkupanosten koko ja blinditason kesto määräävät sen, onko turnaus hidas vai nopea.
Hyvät pelaajat pitävät yleensä enemmän hitaista turnauksista, jossa aloitetaan isolla pelimerkkimäärällä verrattuna blindeihin (deep stack) ja blinditason kesto on pitkä. Tällainen turnausrakenne antaa osaavalle pelaajalle suuremman mahdollisuuden heikompien päihittämiseen, ennen kuin alkupanoksiin ovat nousseet niin suuriksi, että kaikki joutuvat harrastamaan ainakin jonkin verran uhkapeliä.
Jos turnauksessa on mukana 100 pelaajaa, pelataan yleensä kymmenessä 10 hengen pöydässä. Kun pelaajat häviävät pelimerkkinsä, he tippuvat turnauksesta (ellei kyseessä ole rebuy-turnaus, jossa pelaajalla on mahdollisuus ostaa uusi sisäänosto tietyn aikarajan sisällä).
Kun pelaajia tippuu, muut pelaajat järjestetään uudelleen siten, että kaikissa pöydissä on mahdollisimman saman verran pelaajia. Jos esimerkiksi yhdessä pöydässä on 10 pelaajaa ja kahdessa muussa seitsemän, voidaan kaksi pelaajaa 10 hengen pöydästä siirtää seitsemän hengen pöytiin (yksi kumpaankin) siten, että siirron jälkeen kaikissa pöydissä on kahdeksan pelaajaa. Turnaus loppuu kun yhdellä pelaajalla on turnauksen kaikki pelimerkit hallussaan.
Turnausten ja käteispelien erot
Turnauspelissä panokset nousevat jatkuvasti. Tämä pakottaa pelaajat toimimaan ennemmin tai myöhemmin. Kaikkien pelaajien on lopetettava, kun he ovat menettäneet pelimerkkinsä. Ajan myötä pöydät hajoavat ja tämän takia pelikaverit pöydässä vaihtuvat jatkuvasti turnauksen edetessä.
Turnauksissa tulee usein tilanteita, joissa pelaaja menee all-in ennen kuin kaikki pöytäkortit on jaettu pöytään. Lisäksi voitonjaon rakenne tekee pelimuotojen tavoitteista erilaiset. Pelaajan strategia vaihtelee sen mukaan, onko hänellä vähän, keskimääräisesti vai paljon pelimerkkejä. Kaikki edellä mainitut tekijät tekevät turnauspokeristrategiasta hyvin erilaisen verrattuna käteispelien strategioihin.
Kuilukäsite
Kuilukäsitteen esitteli ensimmäisenä loistava pokerinpelaaja David Sklansky. Turnauspokerissa tarvitset useimmiten paremman käden pelataksesi korottajaa vastaan, kuin mitä tarvitset ollaksesi ensimmäinen panostaja/korottaja potissa. Eroa maksuun ja panostamiseen tarvittavien käsien välillä kutsutaan kuiluksi tai aukoksi. Kuilun leveys vaihtelee sen mukaan, pelaavatko vastustajasi tiukasti vai löysästi.
Mitä tiukemmin he pelaavat, sitä suurempi kuilu on. Ja päinvastoin mitä löysemmin he pelaavat, sitä kapeampi on kuilu. Tämä tarkoittaa sitä, että panostat tai korotat ensimmäisenä monilla sellaisilla käsillä, joilla et normaalisti koskaan maksaisi korotusta. Jos istut myöhäisessä positiossa, pelaat Hold'emia mukavalla stäkillä, eikä kukaan ole vielä korottanut, on oikea peliliike korottaa heikoilla käsillä kuten 22, A-x ja K-9s. Tietenkin jos blindeissa istuu aggressiivinen pelaaja, joka korottaa mielellään korotusten päälle, on oltava selvästi valikoivampi korotusten kanssa.
Stäkin koko
Jos sinulla on pieni stäkki, kuilu kapenee. Tämä tarkoittaa sitä, että et voi riskeerata pelimerkkejä varastamisyritykseen heikolla kädellä. On toisaalta paradoksaalista, että tässä tilanteessa avautuu tilaisuus käänteispsykologian hyväksikäytölle.
Koska sinulla on pieni stäkki, vastustajasi eivät maksa korotuksiasi tai uudelleenkorota sinua vastaan helposti. Tämä johtuu siitä, että he tietävät, että et todennäköisesti bluffaa pienellä stäkillä. He eivät halua uhkapelata sinua vastaan heikoilla käsillä, koska heillä on mahdollisuus vain pieneen voittoon. Tämän käänteisen ajatusmallin takia todennäköisyytesi onnistuneelle bluffille ovat itse asiassa nousseet.
Toisaalta pelaaja, jolla on iso kasa pelimerkkejä, saattaa haluta arpoa sinua vastaan, koska hän ei riskeeraa suurta osaa stäkistään ja hänellä on mahdollisuus tiputtaa sinut turnauksesta.
Tällaisessa tilanteessa on ensiarvoisen tärkeää tuntea vastustajat ja tietää millaisiin peliliikkeisiin heillä on kykyjä. Keskikokoisella stäkillä pelaaminen on selvästi vaikeampaa, koska joudut tekemään lukuisia vaikeita päätöksiä. Yrität kasvattaa stäkkiäsi suureksi, mutta samalla yrität estää sitä valumasta pieneksi.
Yleisesti ottaen kannattaa pelata pieniä stäkkejä vastaan ja pyrkiä välttelemään suuria stäkkejä. Kun istut ison stäkin takana, on käytössäsi suuri asearsenaali. Vastustajasi kuitenkin odottavat sinulta tällöin aggressiivista peliä ja yrittävät usein ajaa sinut ansaan tuplauksen toivossa. Kun pelaat suurella stäkillä, kuilu levenee ja voit ottaa suurempia riskejä. No-Limit Hold'emissa voit käyttää suurta stäkkiäsi vastustajan painostamiseen panostamalla, korottamalla ja uudelleen korottamalla.
Alkuvaihe
Turnauksen alkuvaiheessa on pelimerkkejä yleensä reilusti verrattuna alkupanosten kokoon. Siksi voit odotella hyviä käsiä, ennen kuin lähdet vahvasti mukaan pottiin. On suositeltavaa pelata kärsivällisesti peruspokeria ja yrittää ansoittaa heikkoja vastustajia, kun he ovat liikkeellä heikommilla käsillä.
Ei kannata pelata kovaa uhkapeliä, joka saattaa ajaa vararikkoon. Toivottavasti olet hieman onnekas ja onnistut kasvattamaan pelimerkkikasaasi, jotta voit jatkaa pelaamista samalla tavalla.
Keskivaihe
Koska blindit ja antet nousevat jatkuvasti, et voi koko aikaa vain odotella laatukäsiä. Ja koska alkupanokset merkitsevät jo jotain stäkkisi kannalta, on sinun hieman avattava peliäsi ja pyrittävä pottien napsimiseen.
Ole aggressori ja ota enemmän riskejä. Muista, että muut pelaajat pelaavat yleensä varovaisesti tässä vaiheessa turnausta, koska tippumisen vaara on kasvanut. Jos vastustajasi pelaavat tiukasti, löysennä peliäsi. Jos vastustajasi taas pelaavat löysästi, on aika tiukentaa peliä. Tässä vaiheessa sinulla tulisi olla jo jonkinlainen käsitys siitä, miten vastustajasi pelaavat.
Käytä tätä muodostamaasi käsitystä hyväksesi päätöksenteossa. Se, että tiedät ketä vastustajistasi voit bluffata ja ketkä ovat maksuautomaatteja, tulee suuresti vaikuttamaan siihen, miten pelaat näitä vastustajia vastaan. Muista, että tavoitteesi on edetä pelin loppuvaiheeseen yhtenä isoista stäkeistä.
Loppuvaihe
Jos pääset turnauksen loppuvaiheeseen isolla pelimerkkikasalla, olet suuressa etulyöntiasemassa ja tämä asema on hyödynnettävä. Voit hengähtää hetken ja pelata hieman passiivisemmin, kunnes rahasijat ovat lähettyvillä. Kun ollaan turnauksen kuplassa, on pelattava aggressiivisesti isolla tai jopa keksikokoisella stäkillä. Vastustajasi pelkäävät tippumista juuri ennen rahasijoja ja sinulla on lukuisia hyviä varastuspaikkoja. Erittäin aggressiivinen peli on suositeltavaa.
Pidä huolta, että sinä olet aggressori etkä maksaja. Vältä kohtaamisia isojen stäkkien kanssa ja kiusaa pienistäkkisiä. Tällöin sinun ei tarvitse pelätä turnauksesta putoamista.
Jos sinulla on pieni stäkki, on tehtävä peliliikkeitä, ennen kuin kasasi valuu liian pieneksi. Jos saat laatukäden, tee kaikkesi, että saat toimintaa ja stäkkisi tuplattua. Hidastele esimerkiksi sellaisilla käsillä, joilla et normaalisti riskeeraisi turnauselämääsi. Tässä tilanteessa on otettava riskejä, jos haluaa taistella turnauksen voitosta. Samalla toki turnauksen tippumisen vaara kasvaa myös huomattavasti.
Finaalipöytä
Jos sinulla on suuri tai keskisuuri stäkki, voit pelata perusstrategian mukaisesti ja kiusata pienistäkkisiä pelaajia. Edelleen kannattaa kuitenkin vältellä suurten stäkkien kohtaamista. Tavoitteesi on päästä vähintään kolmen parhaan joukkoon, sillä siellä ne isot rahat jaetaan.
Jos sinulla on vain vähän pelimerkkejä, on valittava käsi ja pantava kaikki yhden käden varaan. Muista olla edelleen aggressori eikä maksaja, ellet pitele laatukättä. Älä päästä itseäsi siihen pisteeseen, että tuplaaminenkaan ei enää paranna mahdollisuuksiasi. On parempi puskea all-in huonolla kädellä, kuin antaa alkupanosten syödä stäkkisi.
Kun pelaajia alkaa tippua, on oltava entistä aggressiivisempi, erityisesti kun jäljellä on enää neljä tai viisi pelaajaa. Jos olet vain istuskellut pöydässä ja pelannut passiivisesti, vastustajasi uskovat korotuksiisi, kun yhtäkkiä alatkin korotella. On tärkeää pohtia pöytäimagoaan jatkuvasti ja muovata peliään sopivaksi. Jos jäljellä olevat pelaajat yrittävät vain roikkua toisiaan pidemmälle, voit pelata aggressiivisesti ja varastella blindeja ja anteja.
Viimeiset neuvot turnauspelin parantamiseen
Hieno tapa parantaa turnauspeliä on pelata netissä. Netticasinolla voit pelata turnauksia ilman uudelleenostoja tai uudelleenostojen kanssa. Turnausten sisäänostot vaihtelevat dollarista pariin tuhanteen dollariin asti.
Perusstrategia ei vaihtele juurikaan pienen ja suuren sisäänoston turnausten välillä. Vastassa saattaa olla satoja pelaajia ja heidän jokaisen voittaminen saattaa olla yhtä vaikeaa riippumatta sisäänoston suuruudesta.
Nettiturnaukset ovat paljon nopeampia kuin liveturnaukset, mutta saatat silti pelata yhtä monta kättä (tai jopa enemmän) kuin suurehkossa liveturnauksessa. Tämä johtuu siitä, että kädet pelataan paljon nopeammin (ei pakan sekoittamista, pelimerkkien laskemista ja niin edelleen). Itse asiassa yhden tai kahden pöydän turnaukset eli sittarit ovat hyvää harjoitusta finaalipöytää ja shorttipeliä varten.